Jdi na obsah Jdi na menu
 


Reklama v cirkusovém prostředí

8. 4. 2018

  Reklama v cirkusovém prostředí

Jako každý obor, nejen v zábavním průmyslu, tak i cirkus používá pro propagování svých představení reklamu. Jejím účelem je samozřejmě pod cirkusová šapitó přivést co nejvíce návštěvníků, ale forma, jakou to některé podniky činní není vždy úplně poctivá. Občas tak narazíme i na reklamu klamavou a to platilo jak v minulosti, tak i dnes.

I taková reklama ale k cirkusu prostě patří. V manéži a pod šapitó totiž musí být všechno: největší, poprvé, světové, jedinečné s nejdelší tradicí. To pochopil už ringjul16.jpgnekorunovaný král světového cirkusu, P.T. Barnum, který řekl: Publikum chce být klamáno. I proto plakáty, které lákaly na vystoupení jeho podniku, působí fantasticky i na dnešní poměry. Objevují se na nich až tři manéže a snad všechna exotická zvířata, které si dovedete představit. To, že skutečnost byla těmto plakátům vzdálená, pak dokazuje třeba i pohlednice s průvodními "unikáty" na kterou při hostování cirkusového panoptika Barnum and Bailey, v Českých Budějovicích roku 1901 připsal jeden ze zklamaných diváků: Grosser Schwindel. 

Podobné věci ale nebyly výjimkou zejména v devadesátých letech minulého století ani v Českých manéžích. Například, dnes již neexistující cirkus Pinocchio, který křižoval vesnice a menší města na přelomu tisíciletí, sliboval divákům vystoupení slonice Sumatry. Překvapení a následné zklamání pak přišlo, když se v manéži na místo Indické slonic objevil nevkusně ustrojený a namaskovaný pudl. 

Podobné, ale už ne tak křiklavé ukázky, jsou ale občas k vidění i dnes. Už se ale objevují především v rovině slovní a to zejména v práci s objektivně obtížně posouditelným  a těžko ověřitelným faktem. Poutače tak například lákají na největší cirkus v ČR, nebo neslavnější podnik v Evropě.

Občas se také objevují umělci, kteří byli oceněni na neexistujících světových festivalech. A když už cirkus do svého programuuměce světové urovně skutečně angažuje, ve svém programu , "byla by přece škoda" nenapsat na plakát, že se jedná o vítěze festivalu, ikdyž pravda je, že si z festivalu odvezli cenu za třetí místo.  

Občas se ale i dnes objevují na plakátech cirkusů "taháky", které v jeho programu vůbec nejsou, jako například při hostování cirkusu Alex v Lotyšsku, který sliboval divákům vystoupení motorkářů v kouli smrti, to se ale vůbec neuskutečnilo. To vyvolalo vlnu odmítavých reakcí nespokojených diváků na sociálních sítích a cirkus byl nucen tuto klamavou reklamu stáhnout. 

Je jasné, že s nástupem internetu a sociálních sítí podobné větší či menší prohřešky cirkusům nebudou procházet tak snadno, jako na začátku  20. století již zmíněnému P.T. Barnumovi a to by si měl každý ředitel cirkusu uvědomit dřív, než něco napíše na plakát. Protože, divák možná chce být klamán a určitá dávka přehánění k cirkusu patří, ale všechno má své meze.    

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář